DETALLES, FICCIóN Y IGLESIA

Detalles, Ficción y iglesia

The term "open evangelical" refers to a particular Christian school of thought or churchmanship, primarily in Great Britain (especially in the Church of England).[202] Open evangelicals describe their position as combining a traditional evangelical emphasis on the nature of scriptural authority, the teaching of the ecumenical creeds and other traditional doctrinal teachings, with an approach towards culture and other theological points-of-view which tends to be more inclusive than that taken by other evangelicals.

There was a change in patterns of piety, affecting devotional and practical life in all its departments. The shift, in fact, was responsible for creating in Evangelicalism a new movement and not merely a variation on themes heard since the Reformation.[219]

The movement has long had a presence in the Anglosphere before spreading further afield in the 19th, 20th, and early 21st centuries. The movement gained significant momentum during the 18th and 19th centuries with the Great Awakening in the United States and Great Britain.

Con el correr del tiempo y con el surgimiento de un cuadro pastoral local, algunas de estas corrientes evolucionaron cerca de una especie de pensamiento social que pudo conectar con las preocupaciones más progresistas de los protestantes históricos. En otros casos, quizás la viejoía, estas corrientes transformaron sus posiciones sociales y políticas en otro sentido con la presentación, el crecimiento y la adaptación cultural de los distintos pentecostalismos latinoamericanos. Los pentecostales

Cerca de fines de los abriles 60 y comienzos de los 70, y capitalizando todos estos circunstancias, comienza una tercera etapa en la que se generalizan dos caminos de crecimiento pentecostal: el del llamado «neopentecostalismo» y el de las iglesias autónomas. En lo que algunos investigadores y agentes religiosos llaman neopentecostalismo, se exacerbaron rasgos del pentecostalismo clásico, al tiempo que se producían innovaciones teológicas, litúrgicas y organizacionales.

Los evangélicos constituyen desde hace más de 30 años una fuente inagotable de enigmas, pánicos y pontificaciones por parte de analistas, políticos y todo tipo de actores/espectadores de la política contemporánea. Por una parte, esto se debe a que el ánimo de las izquierdas y los progresismos latinoamericanos teje en su reacción dos hilos no siempre afines: al tradicional temor a la religión en tanto poder anfibológico y alienante se suma, en la formación de una santa alianza de nuevo tipo, la presunción traficada por el catolicismo acerca del carácter «foráneo» que asiste a todos los protestantismos. Todo esto ayudó a forjar una serie de reacciones que fueron desde la afirmación original site a priori

Se estima que aproximadamente 600 millones de personan profesan el evangelicalismo Adentro del cristianismo protestante.

of Wisconsin Press, 225 pp; covers evangelical politics from the 1940s to the 1990s that examines how a diverse, politically pluralistic movement became, largely, the Christian Right.

¿El peso demográfico ayuda a la movilización evangélica? Algunos autores sostienen que las potencialidades de la movilización política evangélica tienen correlación con el peso demográfico de los pentecostales en los distintos países: en aquellos países donde los pentecostales, próximo con el resto de los evangélicos, superan el 30% de la población, es más probable que sean capaces de promover una alternativa política basada en la identidad evangélica, mientras que en los países donde permanecen por debajo de 25%, tienden a participar Internamente del proyecto de otros partidos políticos y a conformar una representación coordinada de los intereses comunes de todos los evangélicos en niveles parlamentarios y en amplias movilizaciones sociales9. La hipótesis no es del todo desatinada, pero ni es plenamente discriminante: debe considerarse que en los países de veterano porcentaje de evangélicos hay casos como el de Guatemala, donde la religión evangélica parece influir en la Civilización política sin que haya voto confesional, pero que en casos como los de El Salvador o Nicaragua la influencia y la movilización evangélica no son notorias.

Wesley finally received the assurance he had been searching for at a meeting of a religious society in London. While listening to a reading from Martin Luther's preface to the Epistle to the Romans, Wesley felt spiritually transformed:

Many evangelical traditions adhere to the doctrine of the believers' Church, which teaches that one becomes a member of the Church by the new birth and profession of faith.[48][21] This originated in the Radical Reformation with Anabaptists[49] but is held by denominations that practice believer's baptism.

A fourth development—the founding of Christianity Today (CT) with Henry Ganador its first editor—was strategic in giving neo-evangelicals a platform to promote their views and in positioning them between the fundamentalists and modernists. In a letter to Harold Lindsell, Graham said that CT would:

In the words of Albert Mohler, president of the Southern Baptist Theological Seminary, confessional evangelicalism refers to "that movement of Christian believers who seek a constant convictional continuity with the theological formulas of the Protestant Reformation". While approving of the evangelical distinctions proposed by Bebbington, confessional evangelicals believe that authentic evangelicalism requires more concrete definition in order to protect the movement from theological liberalism and from heresy. According to confessional evangelicals, subscription to the ecumenical creeds and to the Reformation-Cuadro confessions of faith (such Campeón the confessions of the Reformed churches) provides such protection.

Tomando en consideración lo ayer escrito, se puede desarrollar la ulterior definición de evangelicalismo